دوشنبه 10 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡چمستان کجاست | معرفی جاهای دیدنی (1402) + عکس و آدرس

⚡چمستان کجاست | معرفی جاهای دیدنی (1402) + عکس و آدرس

⚡چمستان کجاست | معرفی جاهای دیدنی (1402) + عکس و آدرس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
28 مهر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡چمستان کجاست | معرفی جاهای دیدنی (1402) + عکس و آدرس جهت اجاره و رزرو



  • چمستان نور؛ نگین سرسبز مازندران : 

چمستان منطقه‌ای زیبا و ییلاقی است و از جاهای دیدنی نور در شمال ایران محسوب می‌شود. این شهر زیبا و خوش آب و هوا، دیدنی‌های طبیعی فوق‌العاده زیبایی برای عرضه به گردشگران دارد. پارک‌های جنگلی، آب گرم، دریاچه‌ها و مناظر طبیعی این منطقه هر گردشگری را جذب زیبایی و جذابیت خود می‌کنند. چمستان در احاطه کوهستان، دریا و جنگل قرار دارد و موقعیت طبیعی آن بسیار شگفت‌انگیز است.

 

طبیعت چمستان

چمستان زیبا

  • چمستان کجاست؟

 آدرس : مازندران، شهرستان نور، ۱۷ کیلومتری شهر نور

چمستان نور، مرکز بخش چمستان است و در شهرستان نور در استان مازندران قرار دارد. چمستان از سمت شمال به ایزدشهر، از جنوب به بخش بلده و کوهپایه‌های البرز مرکزی، از سمت غرب به جنگل‌های کشپل و از سمت شرق به شهرستان آمل منتهی می‌شود. 
شهر چمستان حدود ۵۴۷/۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. ارتفاع چمستان به نسبت دیگر آبادیهای توابع آن، بیشتر است. این شهر با وسعت کم، از جاذبه‌های گردشگری مازندران محسوب می‌شود و معادن ماسه، شن و زغال‌سنگ متعلق به آن است. چمستان حدود ۹۶ روستا دارد که لاویج، واز، میرخمند، رودبارک و گزناسرا از مهم‌ترین آنها هستند.

طبیعت چمستان

طبیعت چمستان

  • درباره چمستان : 

قدمت چمستان نور به طور دقیق مشخص نیست؛ تاریخ شفاهی این منطقه قدیمی‌ترین آثار آن را به روستای لاویچ و دوره ساسانیان می‌رساند. وجود قبرهای زرتشتیان در منطقه حصلیمه، سکه‌های ساسانی و بقایای آتشکده از دلایل اثبات این فرضیه محسوب می‌شوند. 
وجود آثار تاریخی به جای مانده در چمستان نشان می‌دهد که این شهر در دوره مغولان مسکونی بوده است. سنگ‌نگاره‌های آهکی در روستای آویچ وجود دارد که مردم محلی آن را به مرداویچ زیاری نسبت می‌دهند. این سنگ‌نگاره نشان می‌دهد که این منطقه در دوره حکومت آل‌زیار نقش مهمی داشت. 
نام چمستان در گویش بومی مازندرانی از چمستون یا چماسن گرفته شده است؛ زبان‌شناسان معتقدند نام این منطقه را از گیاه چماز گرفته‌اند که در منطقه به وفور یافت می‌شود. مردم این شهر به گویش طبری و لهجه کجوری صحبت می‌کنند. 

طبیعت زیبای چمستان

طبیعت زیبای چمستان

 مردم چمستان در دو بخش گردشگری و معادن مشغول به کار هستند؛ همچنین  شهرک صنعتی، پرورش مرغ زربال، پرورش ماهی و کشاورزی از دیگر مشاغلی هستند که در این شهر جریان دارند و راه درآمد اهالی روستا محسوب می‌شوند.
چمستان نور به علت قرارگیری در یک منطقه خوش آب و هوا، بهترین منطقه برای اجاره ویلا است. ساخت و ساز و فروش ویلا در این شهر رونق قابل توجهی دارد و قیمت آن نیز بسیار گران است. اجاره ویلا در چمستان اصلی‌ترین منبع درآمد مردم این شهر است.  

چمستان

چمستان

  • راهنمای سفر به چمستان : 

شهرستان نور بر سر یک مسیر مواصلاتی قرار دارد و از چند جاده می‌توان به آن دسترسی یافت. برای دسترسی به چمستان از تهران، بهترین مسیر، جاده هراز است. 
در مسیر جاده هراز باید از جاجرود، بومهن، رودهن، آبعلی، مشا، روستای پلور، آب‌اسک، گزنک و ... بگذرید تا در دو کیلومتری آمل به منطقه هلومسر برسید؛ سپس وارد کمربندی امام‌زاده عبدالله بشوید و از آنجا به مسیر آمل به چمستان بروید. 

مسیر دسترسی از تهران به چمستان

مسیر دسترسی از تهران به چمستان

مسیر دوم سفر از تهران تا چمستان، از طریق جاده چالوس صورت می‌گیرد؛ این مسیر برای افرادی مناسب است که در غرب تهران سکونت دارند. بعد از رسیدن به چالوس، با حرکت به شرق، از شهرهای نوشهر و رویان به سمت نور حرکت کنید. از شهرستان نور به سمت جنوب رانندگی کنید، پس از طی چند دقیقه به چمستان می‌رسید. 
سفر به چمستان از طریق جاده فیروزکوه نیز امکان‌پذیر است؛ اما انتخاب این مسیر کمی طولانی‌تر می‌شود. در این جاده بعد از عبور از پردیس، گیلاوند، امین‌آباد، فیروزکوه، گدوک، ورسک، دوآب، پل سفید، زیرآب، شیرگاه و بابل به شهر آمل می‌رسید. بعد از عبور از کمربندی آمل، چمستان پیش چشمهایتان هویدا می‌شود. 

طبیعت چمستان

طبیعت چمستان

  • آب و هوای چمستان :

آب و هوای مناطق شمال ایران به علت وجود کوه‌های البرز، فاصله کم با دریا و وجود جنگل‌های هیرکانی، منحصر به فرد محسوب می‌شوند؛ این مسئله درباره شهر چمستان هم صادق است. چمستان مناطقی دارد که حتی در تابستان هم خنک هستند. برای استراحت در شب‌های این فصل، باز هم باید به لباس گرم و یا سیستم‌های گرمایشی مجهز باشید.

بارش باران‌های ناگهانی در فصل بهار و تابستان برای مسافرانی که از پایتخت و یا شهرهای دیگر به چمستان سفر می‌کنند، بسیار رویایی و لذت‌بخش است. پاکی هوای این منطقه، دوری از آلودگی و وجود آرامش، ویژگی بارزی است که گردشگران را جذب گشت و گذار و تفریح در این شهر زیبا می‌کند.

پاییز چمستان

پاییز چمستان

  • بهترین زمان سفر به چمستان :

وجود روستاهای ییلاقی در چمستان، زیبایی‌های آن را در فصل بهار و اوایل تابستان بیشتر می‌کند. بنابراین بهترین زمان سفر به چمستان، اواسط بهار تا اواسط تابستان است. اگر در نیمه اول سال به چمستان سفر کردید، آماده هوای سرد شبانه در این مکان‌ها باشید. به علت بارش باران‌های ناگهانی، بهتر است پتو، لباس گرم، بارانی و کفش ضد آب را از یاد نبرید.
برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند برای تماشای زیبایی‌های رنگارنگ جنگل‌های هیرکانی، در فصل پاییز به این منطقه سفر کنند و لذت ببرند. هوا در چمستان با آغاز فصل پاییز، سرد می‌شود و بارش‌ها در این فصل آغاز می‌شوند. 

پاییز چمستان

چمستان پاییزی

دمای هوا در فصل زمستان در این منطقه پایین می‌آید و بارش برف در آنجا آغاز می‌شود. فصل زمستان به علت برفگیر بودن منطقه و جاده‌های پر پیچ و خم روستاها، سفر به این شهر کمی خطرناک است. 
انتخاب زمان سفر به چمستان، به اهداف هر فردی از سفر بستگی دارد. سفر به چمستان در فصل زمستان، با وجود آب گرم لاویج، از گزینه‌های محبوب گردشگران است؛ اگر جزو کسانی هستید که طبیعت را در فصل زمستان دوست دارند، حتما تجهیزاتی مانند زنجیر چرخ را همراه خود ببرید. 

زمستان چمستان

چمستان برفی

  • تفریح در چمستان :

تفریح در سفر یکی از اهدافی است که گردشگران هنگام سفر به مناطق ییلاقی به آن توجه می‌کنند. استفاده از جاذبه‌های طبیعی موجود در چمستان به علاوه پارک‌های زیبا و سرسبز این شهر با هدف طبیعت‌گردی، پیک‌نیک، عکاسی و پیاده‌روی،می‌تواند گزینه مناسبی برای گردش و تفریح گردشگران باشد. 
امکانات تفریحات هیجان‌انگیزی چون دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، پرنده‌نگری در پارک جنگلی نور برای گردشگران فراهم شده است. وجود رستوران و کافه در جنگل چمستان بر زیبایی و جذابیت این جاذبه طبیعی رویایی می‌افزاید. 

 چمستان زیبا

چمستان

تفریحات آبی و ساحلی به علت نزدیکی چمستان به دریا، از دیگر تفریحات جذابی هستند که گردشگران می‌توانند از آنها استفاده کنند و لذت ببرند. ساحل نور برای استفاده گردشگران در این بازه بهترین و نزدیکترین ساحل به چمستان به شمار می‌رود. فاصله چمستان تا دریا و ساحل نور، حدود ۱۸ کیلومتر است. 
اغلب روستاهای ییلاقی، جنگل‌های چمستان، پارک‌ها و پارک‌های جنگلی این شهر به امکانات تفریحی مجهز هستند که در بخش دیدنی‌های چمستان به آنها اشاره می‌کنیم.  

جاده چمستان

جنگل چمستان

  • جاهای دیدنی چمستان :

چمستان ییلاق‌های خوش آب و هوایی دارد که گردشگران می‌توانند از تفریح و گشت و گذار در آنها لذت ببرند؛ مهم‌ترین ییلاق‌های چمستان عبارتند از:

1- روستای لاویچ :

روستای لاویچ به علت وجود آب گرم، صنایع دستی، خوراکی‌های لذیذ، جاذبه‌ها و طبیعت فوق‌العاده‌ای که دارد در بین گردشگران بسیار محبوب است. این روستای زیبا در انتهای جاده جنگلی کپشل و در ارتفاع ۷۳۹ متری سطح دریا قرار دارد. 
روستای زیبای لاویچ با جنگل‌های سرسبز و پوشیده از پوشش گیاهی متراکم، بر روی تپه‌های وسیع شهرت پیدا کرده است. بعضی کارشناسان براین عقیده‌اند که قدمت بخشی از جنگل‌های هیرکانی این منطقه به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد. 
گردشگران در تمامی فصل‌های سال به‌ویژه پاییز و بهار به لاویچ سفر می‌کنند. آب گرم‌های این روستا از مهم‌ترین جاذبه‌های آن هستند که خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارند. گردشگران برای تجربه حس آرامش، تسکین مرض‌های پوستی، کمردرد، دردهای مفصل و پادرد به این آب گرم‌ها سفر می‌کنند. 

آدرس : روستای لاویچ در فاصله ۲۱ کیلومتری چمستان قرار دارد و دسترسی به آن حدود ۳۵ دقیقه زمان‌ می‌برد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

روستای لاویج

روستای لاویج


2- روستای آهودشت :

روستای آهودشت با ییلاق زیبا و سرسبز خود و با وجود فضایی بکر و آرام به علاوه پوشش گیاهی و طبیعت کم‌نظیر آن، شهرت فوق‌العاده‌ای بین گردشگران دارد. این منطقه در گذشته سکونتگاه آهوان بود، به همین علت، نام روستا را آهودشت گذاشتند. بقعه آقاشاه بالو زاهد یکی از بناهای تاریخی این روستا محسوب می‌شود. 

آدرس : روستای زیبای آهودشت حدود 4 کیلومتر با مرکز شهر چمستان فاصله دارد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

روستای آهودشت

روستای آهودشت

3- روستای میرخمند :

روستای زیبای میرخمند  از ییلاق‌های زیبای منطقه جنوب چمستان محسوب می‌شود. این روستا تابستان‌های خنکی دارد و از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای روزهای گرم سال به شمار می‌رود. این روستای زیبا از سه طرف با کوه احاطه شده است و از سمت دیگر نیز به دره ختم می‌شود. چشمه‌های متعدد فصلی با آب‌های خنک شفاف از جاذبه‌های روستای میرخمند به شمار می‌روند. 

آدرس : روستای میرخمند حدود 10 کیلومتر با شهرستان نور فاصله دارد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

روستای میرخمند

روستای میرخمند

4- دریاچه الیمات :

مسیر دسترسی به سد و جاده الیمات، از طریق یک جاده‌ سرسبز می‌گذرد و درختان سرو، آن را احاطه کرده‌اند. امکانات قایق‌سواری و ماهی‌گیری در این دریاچه برای استفاده گردشگران فراهم شده است. این دریاچه با جاده اصلی حدود سه کیلومتر فاصله دارد و آن را با عنوان نگین مازندران می‌شناسند.
طبیعت اطراف این دریاچه در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز و تماشایی است. طبیعت زیبای دریاچه الیمات در فصل پاییز هزاررنگ می‌شود و گردشگران بسیاری را برای تماشای خود جذب می‌کند. آب دریاچه الیمات بسیار شفاف است و سنگ‌های درشتی کف آن وجود دارند که به طور واضح مشاهده می‌شوند. 

دریاچه الیمات

دریاچه الیمات

وجود رستوران، پارکینگ، فروشگاه، آلاچیق، شهربازی و سرویس‌های بهداشتی در اطراف دریاچه از امکاناتی هستند که برای گردشگران لحاظ شده است. 
شاید از خود بپرسید جنگل چمستان کجاست؟ چمستان جنگل‌های متعددی برای گشت و گذار و جنگل‌نوردی طبیعت‌گردان دارد که پارک جنگلی نور، پارک جنگلی کشپل و پارک جنگلی واز را شامل می‌شوند. دریاچه الیمات یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی چمستان و از محبوب‌ترین جاهای تفریحی این شهر زیبا است.

آدرس : دریاچه الیمات حدود ۱۱ کیلومتر با چمستان فاصله دارد. این فاصله حدود ۲۰ دقیقه است | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

دریاچه الیمات

دریاچه الیمات

5- پارک جنگلی نور :

پارک جنگلی نور حدود ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد. این پارک زیبا از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی در خاورمیانه محسوب می‌شود. پارک جنگلی نور به علت وجود ذخیره‌گاه ۲۷۰ هکتاری درخت سفید پلت، جزو بوستان‌های شاخص کشور است. قرارگیری این پارک جنگلی زیبا در کنار دریای خزر، موقعیت استثنایی برای آن ایجاد کرده است. 
دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، پیاده‌روی، عکاسی، پرنده‌نگری، جنگل‌پیمایی و راندن موتور چهارچرخ از مهم‌ترین تفریحات این پارک جنگلی زیبا هستند.
پارک جنگلی نور به آلاچیق‌های زیبایی برای استراحت و پیک نیک گردشگران مجهز است. این پارک زیبا به رستوران، قهوه‌خانه، مسجد و محوطه بازی کودکان نیز مجهز است. 

آدرس : پارک جنگلی نور در فاصله ۵/۱۴ کیلومتری چمستان است و حدود ۲۵ دقیقه با چمستان فاصله دارد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور

6- پارک جنگلی کشپل :

پارک جنگلی کشپل حدود هفت هکتار مساحت دارد و از شمال به جاده چمستان - نور، از شرق به جنگل‌های چمستان، از جنوب به کوه‌های لاویچ و از سمت غرب به لاویچ رود و شهرک صنعتی چمستان منتهی می‌شود. 
پارک جنگلی کشپل در مسیر جاده چمستان به آب گرم لاویچ است. این پارک جنگلی ۱۰ چشمه دارد و پوشش گیاهی آن بسیار متنوع است. درختان ممرز، توسکا، بلوط، لرک، افرا و انجیلی از مهم‌ترین پوشش گیاهی این جنگل زیبا هستند. 

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل

رستوران، قهوه‌خانه سنتی، فروشگاه مواد غذایی، چشمه‌های آب معدنی، راه‌پلکانی برای پیاده‌روی، سکو برای چادرهای مسافرتی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، محیط بازی کودک و تلفن عمومی اشاره کرد. برای گشت و گذار در این جنگل زیبا حتما به کفش و لباس مناسب مجهز باشید. پارک جنگلی کشپل از جاذبه‌های دیدنی چمستان و از تفریحگاه‌های این شهر زیبا محسوب می‌شود.

آدرس : فاصله پارک جنگلی کشپل از چمستان حدود ۱۵ کیلومتر است و دسترسی به آن ۳۵ دقیقه طول می‌کشد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل

 7- پارک جنگلی واز :

پارک جنگلی زیبای واز سابقه کهنی دارد و از درختان راش، بلوط و افرا پوشیده شده است. این جنگل زیبا به علت صعب‌العبور بودن جزو مناطق دست نخورده به شمار می‌رود. هرساله گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند؛ اما نباید تنها به این جنگل بروید. 
برای گشت و گذار در پارک جنگلی واز حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید که جنگل را به خوبی می‌شناسد. از ویژگی‌های جذاب این پارک جنگلی زیبا این است که می‌توانید مسافت زیادی از آن را با دوچرخه و یا با پای پیاده به جنگل وارد بشوید و از طبیعت زیبای آن بهره ببرید. 

آدرس : پارک جنگلی واز از جاهای دیدنی چمستان و از دیگر جنگل چمستان است که در فاصله ۲۰ کیلومتری آن قرار دارد | برا دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک جنگلی واز

پارک جنگلی واز

 8- مقبره آقاشاه بالو زاهد :

آقا شاه بالو از عرفای قرن هفت و اوایل قرن هشتم هجری است. این عارف در روستای آهودشت در مدرسه اشتغال داشت. مقبره آقا شاه بالو شامل یک گنبد مخروطی با دوپوش و کاشی‌های زیبا است و جزو مهم‌ترین آثار تاریخی مازندران محسوب می‌شود. اضلاع این بنای هشت ضلعی با طاق‌نماهای بلند تزئین شده است. 

آدرس : مقبره شاه بالو حدود 5 کیلومتر با مرکز شهر چمستان فاصله دارد. بقعه آقا شاه بالو در جاده آمل به شهر چمستان و در روستای آهودشت قرار دارد و از جاذبه‌های تاریخی محسوب می‌شود | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آرامگاه شاه بالو

مقبره آقا شاه بالو

  • شکم‌گردی در چمستان :

در چمستان نیز مانند دیگر شهرهای شمالی ایران، غذاهای خوشمزه بسیاری وجود دارد که باقلاوابیج، بورانی بادمجان کبابی، کدو بره مازندران و آغوز مسما مهم‌ترین آن هستند. این غذاهای خوشمزه برای بسیاری از گردشگران محبوب هستند و طعم خوشمزه آن در خاطرشان می‌ماند. 
زیتون و ماهی از مهم‌ترین خوراکی‌های چمستان هستند که هیچ گردشگری حاضر نیست تست آنها را در چمستان از دست بدهد. اغلب شکم‌گردان ترجیح می‌دهند ماهی را در طبیعت روی آتش کباب کنند و خاطره‌ای به یادماندنی برای خود رقم بزنند؛ اما هنوز هم شکم‌گردانی هستند که سلیقه آنها صرف غذا در رستوران است.

زیتون

زیتون

رستوران‌ها و غذاخوری‌های شیکی در شهر چمستان است که گردشگرانی که علاقمند به صرف غذا در رستوران هستند، می‌توانند غذای خود را در آنجا بخورند و لذت ببرند. رستوران دهکده، رستوران رزلند، رستوران سوردار و رستوران آرامش بهترین رستوران‌های چمستان هستند. 

ماهی کبابی

ماهی کبابی

  • بازارگردی در چمستان :

بازدید از مراکز خرید چمستان از مهم‌ترین سرگرمی‌های گردشگران است؛ این شهر زیبا چند مرکز خرید بسیار خوب دارد که گردشگران می‌توانند از گشت و گذار و خرید در آنها لذت ببرند. مجتمع تجاری رضا، گالری شاپرک، بازار محلی چمستان و کوروش مارکت از مهم‌ترین بازارهای چمستان به شمار می‌روند. 

دوشنبه بازار چمستان

پنجشنبه بازار چمستان

  • سوغات چمستان :

گردشگران در بازارها و مراکز خرید چمستان به دنبال خرید سوغات شهر هستند. این شهر سوغات و صنایع دستی جذابی دارد که گردشگران تهیه می‌کنند و با خود به خانه می‌برند. 
برنج، تخم مرغ، مربا، عسل، کلوچه، لواشک، کماج و کوکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی چمستان هستند که می‌توانید آنها را تهیه کنید و با خود ببرید. صنایع دستی چمستان صنایع چوب، حصیربافی، پارچه‌بافی و نمدمالی را دربرمی‌گیرند. 

کلوچه فومن

کلوچه فومن

  • اقامت در چمستان :

شهر چمستان از مناطق مشهور گردشگری در شمال ایران محسوب می‌شود. این شهر اقامتگاه‌های متعددی دارد. اجاره سوئیت‌، اجاره ویلا در چمستان و اجاره خانه‌های محلی و کلبه‌های چوبی جنگلی گزینه‌های در دسترس گردشگران هستند. شهر چمستان شهری است که ساخت و ساز ویلا در آن زیاد است و فروش ویلا نیز در این شهر رونق خوبی دارد.

ویلا در چمستان

چشم انداز چمستان از تراس ویلای اجاره ای

بهتر است پیش از سفر به چمستان، اقامتگاه دلخواه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید و با خیال راحت به سفر بروید.
سفر به شهر چمستان و تجربه گشت و گذار در آن با تفریحاتی که دارد، برای طبیعت‌گردان خاطره‌ای جذاب و به یادماندنی را رقم می‌زند. 
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ